Onzekerheid/Faalangst

Sommige kinderen raken in paniek als ze het gevoel hebben dat ze moeten presteren of wanneer ze beoordeeld worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een toets, bij een beurt voor de klas of wanneer iets, voor hun gevoel, snel moet zoals bij het tempolezen of hoofdrekenen.  

Ze willen geen fouten maken en zetten zichzelf onder druk om het goed te doen. Ze fixeren zich alleen op het negatieve en kunnen zich bijna niet voorstellen dat het ook goed kan gaan. Daardoor wordt de kans dat het misgaat alleen maar groter. Sommige kinderen vermijden zelfs bepaalde taken om mislukking te voorkomen. 

In de begeleiding pakken we deze faalangst aan door te onderzoeken welke gedachten er aan de angst vooraf gaan. Voor remmende gedachten als: "Oh nee dit gaat niet lukken" of "Nu moet ik snel antwoorden en dan weet ik het vast niet meer" proberen we helpende gedachten te vinden zoals: "Het is niet erg als het niet lukt" of "Ik mag de tijd nemen". Door remmende gedachten uit te dagen kun je invloed uitoefenen op je gedachten en daarmee ook op je gevoel.

Als je de situaties leert herkennen waarin deze faalangst je overvalt, wordt het mogelijk om dit te veranderen. Ik help uw kind graag bij dit proces!

mail2