Spelling
Spellingproblemen komen vaak tot uiting in spontane schrijfopdrachten. Kinderen zijn dan niet zo bezig met de schrijfwijze van woorden. Ze schrijven letterlijk op wat ze horen. De spellingregels of bepaalde weetwoorden zijn soms niet genoeg geautomatiseerd.
Het vraagt veel van het geheugen om van ieder woord afzonderlijk de schrijfwijze te onthouden en daarom is het belangrijk om te leren welke woorden je gewoon moet weten en bij welke woorden je een regel of afspraak gebruikt. In de begeleiding onderzoeken we samen welke categorieën moeilijk zijn en wat deze categorieën moeilijk maakt. We bedenken geheugensteuntjes en oefenen iedere categorie afzonderlijk, op een manier die bij uw kind past.
Naast het oefenen van de regels besteden we aandacht aan een kritische werkhouding. Een houding die zich kenmerkt door het kritisch kijken naar woorden en jezelf kunnen checken. Het is belangrijk om het woord goed uit te spreken en te bedenken of er een regel toegepast moet worden. Daarna schrijf je het woord zorgvuldig en netjes op. Ten slotte controleer je of je het woord goed op hebt geschreven.